Nawal El Saadawi HerMajesy
נוואל
אל-סעדאווי דמלכות"ה
“אין דמוקרטיה בלי זכויות נשים, כי נשים הן
יותר ממחצית האוכלוסייה ואתה לא יכול לקיים דמוקרטיה בלי יותר ממחצית האוכלוסיה“./ נוואל
אל-סעדאווי
מנהיגות נשית דמלכות"ה באה לידי ביטוי
ביכולת ההתמדה של המנהיגה בפרטים. המנהיגה הנשית על-פי המודל מתחילה את תהליך
עיצובה כמנהיגה דרך מודעות עצמית גבוהה תוך ענווה. נוואל אל-סעדאווי (ערבית: نوال السعداوى) נולדה ב-1931 בכפר קטן ליד קהיר ועברה ברית
מילה לנשים (“חיתאן”). למרות הכניעה למנהג המסורת, תמכה משפחתה בצורך שלה בהשכלה
רחבה ואל סעדאווי סיימה את הלימודים באוניברסיטת קהיר עם תואר בפסיכיאטריה. נוואל
היא בעלת יכולת ראיה מטה-קוגניטיבית רחבה, וסופרת פורצת דרך במאבק למען מעמד האישה
במצרים. כחלק מהחזון הרגישותי שלה כמנהיגה, נוואל פיתחה מודל פמיניסטי המשלב בתוכו
את המסורת האסלאמית והתרבות הערבית. בשנת 1972, כשעבדה כמנהלת שירותי בריאות
הציבור, פרסמה את ספרה “נשים ומין”, העוסק בתלאות שחווה האישה המצרית בחברה
הגברית- וסולקה ממשרתה בשל לחץ פוליטי. בשנת 1981 היא נאסרה בצו הנשיא אנואר סאדאת
משום שהעבירה ביקורת עליו ועל ממשלתו, וישבה בכלא במשך שלושה חודשים- חודשיים
במהלך שלטון סאדאת, וחודש לאחר מותו, כשהשלטון עבר לחוסני מובראק. עם שחרורה
מהכלא, הופעל נגדה לחץ רב ואיומים על חייה, דבר שחייב אותה לגלות מארצה.
התמדתה בפרטים היא אחת מהתכונות המאפיינות
מנהיגה נשית, בשונה ממנהיג גברי המתעסק יותר בעשייה בכלל. לנוואל כמנהיגה נשית יש יכולת
התמדה גבוהה יותר לאורך זמן במשימות אותן היא מובילה ולכן היא בעלת יכולת עמידות (resilience)- גבוהה יותר.
"אני רופאה ואיני מכירה בהפרדה
שבין החשיבה, הגוף והנשמה. כמו כן, לחירות נלוות אחריות. כשיש לי חירות יש לי
אחריות. אני גם אחראית לחיות חיים של דיאלוג וליבון מול בעלי. המתנגדים שלי
משמיצים אותי ואומרים – 'נוואל אל-סעדאווי תומכת בריבוי בעלים'. אני מתנגדת לריבוי
נשים ולבגידות בנישואים. המשטר והממסד הדתי שיצר ניסו להוציא את דיבתי רעה מחשש
שקולי יגיע למיליונים, קול התבונה והמצפון. בהשמיצם אותי, הם אמרו נוואל מבקשת
חופש גופני. אין דבר כזה חופש גופני בלי חירות מחשבתית. האשה היא אדם, ולא נקבה.
כאשר אני מנשקת גבר אני מנשקת אותו כאדם."
ראות מרחוק היא היכולת לראות גם
בבהירות וגם למרחוק: ראיית חזון או בהירות החזון. מנהיגה נשית רגישה למידת השקיפות
של תהליך השינוי, מטרתו ותוצאותיו. נוואל
מבחינה עד כמה שלבי השינוי ברורים, שקופים וגלויים. בכדי להקטין את העמימות בתהליך
היא משתפת את האנשים ב"קריאת הכיוון", "אבני הדרך", השלבים
השונים, קצב ההתקדמות והתוצאות. היא מקפידה לשתף את האנשים גם בעמימות בכדי לייצר
מעורבות. ראות למרחוק מייצרת תחומי אחריות ברורים בין בעלי
התפקידים השונים בארגון בטווח המיידי ובטווח הארוך. ראות למרחוק מאפשרת הבנה ברורה
יותר לכולם לאיזה כיוון הולך הארגון, ומקטינה את העמימות וחוסר הוודאות.
בפרסומיה ביקרה אל סעדאווי לעתים תכופות את
מנהג מילת הנשים הנפוץ בעולם הערבי ובאפריקה. ספרה “מאחורי הרעלה” יצא לאור בשנת
1988 ובו מתארת סעדאווי באריכות ובשמצה את מנהג מילת הנשים וכן מספרת על עמדתו של
הנביא מוחמד ביחס לנשים ומעשיו לשיפור מעמדן בחברה, כמו ביטול מנהג רציחת תינוקות
ממין נקבה שהיה קיים עד זמנו והקניית זכויות ירושה לנשים. סעדאווי קראה לנשים
לדרוש זכות ל”ריבוי גברים” כהקבלה לריבוי הנשים המותר באסלאם. בשנת 2001 הואשמה
ב”כפירה בעיקרי האסלאם” לאחר שקראה לנשות ערב לדרוש לעצמן זכות להתחתן עם יותר
מגבר אחד. לנוואל כמנהיגה נשית יכולת התמדה גבוהה יותר בהובלת שינוי. היא מתמידה
בפרטים לאורך זמן, היא אינה מפסיקה את מה שהיא עושה ואתגרים מעוררים אותה לעשייה
מרובה יותר. תכונה זו דורשת ממנה יכולת הנעה פנימית גבוהה לאורך זמן. נוואל נחשבת לסדין אדום בעיניהם של אנשי הדת במצרים: היא האשימה אותם בכך
שהם להוטים כל הזמן אחרי מין, קבעה שחבישת רעלה איננה חלק ממצוות הדת שמחייב
הקוראן, וקראה לבטל את חוק הירושה שעל פיו גברים מקבלים מנת ירושה כפולה מזו של
הנשים, “משום שבחברה המצרית יותר מ-35% מן המשפחות נשענות על פרנסת האשה”. נוואל משלבת את ההתמדה
בעשייה תוך ירידה לפרטים. ההתמדה
היא תכונה של מי שאינה מפסיקה את מה שהיא עושה. תכונה זו דורשת מהמנהיגה יכולת
הנעה פנימית גבוהה לאורך זמן. נוואל מלאת נחישות להמשיך, שקדנית, עקבית ועקשנית
ללא פשרות על איכות העשייה וההובלה. היא אינה מתפשרת אל מול הפיתוי להפסיק את
המאמץ. היא משלבת את התמדתה בעשייה תוך שימת-לב לפרטים הקטנים עד להגשמת החזון
הרגישותי שלה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה